Постинг
29.03.2012 21:39 -
Обяснителна записка относно някои служби от Зографския манастир
Автор: rizar
Категория: История
Прочетен: 3620 Коментари: 5 Гласове:
Последна промяна: 29.03.2012 23:13
Прочетен: 3620 Коментари: 5 Гласове:
5
Последна промяна: 29.03.2012 23:13
КОЙ, КЪДЕ, КОГА , КАКВО КРАДЕ , КАК И ЗАЩО ???
Обяснителна записка относно някои служби от Зографския манастир
1) Служба за Св. Йоан-Владимир (22 май)
Старопечатна от 1802,
Напечатана във Венеция; преведена от гръцки (най-вероятно от Мосхополските издания?) в Хилендарският манастир. С допълнение стихове за светеца от мон. Викентий Ракич (+1818) и житие.
(Заб. Има късен препис на ръкописна службата в съборния храм. Най-вероятно е препис от цит. изд. , не съм още проверил и сравнявал.).
2) Служба за Св. Михаил воин (от Потука) (22 ноември)
-Ръкописи: Зогр. 54 (Драганов миней) на л. 74б - 76а.
РНБ, F.п.І. 72.
м-р. Св.Екатерина - Синай - Sin25.
- Издания: Иванова, Кл. Неизвестни служби на Иван Рилски и Михаил Воин. Известия на института по български език - БАН. т.22, 1973. с. 211-236. (по Sin25 и разночетения).
Кожухаров, Ст. Българската литература и книжнина през ХІІІ в. С., 1987, с.235 (превод от Драгановия миней).
Текста в Драгановия миней е сравнително добре запазен. Копия от ръкописа се получават за сега само с разрешение на манастирския събор или библиотекаря и някой от главните епитропи зависи от целта, за която ще се използва. Публикацията на Кл.Иванова е сравнително достъпна (в големите окръжни и университетски библиотеки) и по лесна за използване.
3) Служба за Св. цар Петър Български (30 януари)
-Ръкописи: Зогр. 54 (Драганов миней) на л.150а.
БНБ: Белград 434.
-Издания: Иванов, Й. Български старини из Македония. С., 1931.
стр. 387 - 393; и двата преписа в ръкописите.
Кожухаров, Ст. Проблеми на старобългарската поезия. С., 2004.
стр. 75-80.
В Зографския манастир сега се намира само една страница от службата (края на канона). Другите части от службата се водят взети от руския пътешественик Григорович (ок. средата на ХІХв.). След като публикува текста на службата през 1852 г.
точно тези листи изчезват! Останалите два листа са от друга част на ръкописа.
Текста на службата е възстановен, разчетен и публикуван от Й.Иванов и Ст.Кожухаров.
Обяснителна записка относно някои служби от Зографския манастир
1) Служба за Св. Йоан-Владимир (22 май)
Старопечатна от 1802,
Напечатана във Венеция; преведена от гръцки (най-вероятно от Мосхополските издания?) в Хилендарският манастир. С допълнение стихове за светеца от мон. Викентий Ракич (+1818) и житие.
(Заб. Има късен препис на ръкописна службата в съборния храм. Най-вероятно е препис от цит. изд. , не съм още проверил и сравнявал.).
2) Служба за Св. Михаил воин (от Потука) (22 ноември)
-Ръкописи: Зогр. 54 (Драганов миней) на л. 74б - 76а.
РНБ, F.п.І. 72.
м-р. Св.Екатерина - Синай - Sin25.
- Издания: Иванова, Кл. Неизвестни служби на Иван Рилски и Михаил Воин. Известия на института по български език - БАН. т.22, 1973. с. 211-236. (по Sin25 и разночетения).
Кожухаров, Ст. Българската литература и книжнина през ХІІІ в. С., 1987, с.235 (превод от Драгановия миней).
Текста в Драгановия миней е сравнително добре запазен. Копия от ръкописа се получават за сега само с разрешение на манастирския събор или библиотекаря и някой от главните епитропи зависи от целта, за която ще се използва. Публикацията на Кл.Иванова е сравнително достъпна (в големите окръжни и университетски библиотеки) и по лесна за използване.
3) Служба за Св. цар Петър Български (30 януари)
-Ръкописи: Зогр. 54 (Драганов миней) на л.150а.
БНБ: Белград 434.
-Издания: Иванов, Й. Български старини из Македония. С., 1931.
стр. 387 - 393; и двата преписа в ръкописите.
Кожухаров, Ст. Проблеми на старобългарската поезия. С., 2004.
стр. 75-80.
В Зографския манастир сега се намира само една страница от службата (края на канона). Другите части от службата се водят взети от руския пътешественик Григорович (ок. средата на ХІХв.). След като публикува текста на службата през 1852 г.
точно тези листи изчезват! Останалите два листа са от друга част на ръкописа.
Текста на службата е възстановен, разчетен и публикуван от Й.Иванов и Ст.Кожухаров.
Следващ постинг
Предишен постинг
Много странно заглавие има този текст
цитирайкопнал съм погрешно едно друго заглавие
цитирайуеле уеле
имало на два листа у православно рушняшката им църква писано за Цар ПЕтър и они им го украли в 1852 г и им падменили индентитето
е кво са възродили тугава бе глупчо
на еина кънига ли правослабните скотове са запаментали славното си хистори
уеле уеле украли им историята на незавсисимите русняшко праволсавните скотове в 1852 година и падменили царот Им
да него бъркат василесва с неяпризнатия архонт
та Петър бил признат т византийците
за него колко листа има у православно скотските къниги
включваш ли, че каквото не са успели да изгорят пагърчените тураки са дошли едни самоеди от финия и довършили делото на трътльовците.
цитирайТекстът е публикуван и частично възстановен, но НЕ Е РАЗЧЕТЕН от "академик" Ибан ов.
цитирай