Постинг
24.10.2013 09:55 -
С какво са правени рисунките от Магура - с пръсти или с четка.
Автор: kikowsky
Категория: Други
Прочетен: 3151 Коментари: 4 Гласове:
Последна промяна: 19.01.2017 18:14
Прочетен: 3151 Коментари: 4 Гласове:
11
Последна промяна: 19.01.2017 18:14
Снощи направих експеримент. Разтворих глина в една чаша и опитах да рисувам с нея по дебел лист хартия с пръсти. Ето какво се получи:
Много приятно беше да се рисува така. Усещането беше много естествено, обаче се показаха много проблеми на тоя подход. Първо, глината се разбягва встрани под натиска на пръста и в средата рисунъкът е най-фин, отстрани е най-дебел, което не се наблюдава при магурските рисунки. След това, при рисуване с пръст, рисунките се получават разкривени, защото не може да се предвиди къде ще се нанесе багрилото. Причината за това е, че глината се разходва неравномерно от пръста и следващия участък рисува на съвсем неочаквано място. Ако се направи опит да се мине втори и трети път, за да се оправят несъвършенствата, положението става още по-лошо, защото към предните несъвършенства се добавят нови. Остават и надлъжни следи от извивките на пръстите и от отпечатъците. Такива неща при рисунките от Магура няма. Рисунките, направени с пръст, по никакъв начин не приличат на магурските.
След това опитах същото, но с четка. Ето какво се получи:
Това вече много прилича на рисунките от Магура. Рисунъкът се управлява лесно и става равномерен. След това лесно се добавят нови пластове. При мен проблемът беше, че рисувах с плоска четка, което при извивките дава големи разлики в ширината на рисунъка.
Накрая намазах няколко листа с гипс, за да създам подобие на стените на пещерата. Рисувах върху гипса с четка. Ето какво се получи:
Този резултат максилано се приближава до действителните рисунки от Магура. Накрая остава да се уточни гъстотата на сместа, както и броя нанасяния. Мисля, че в Магура са ползвали доста гъсто гуано, което предварително е било подготвяно, а не е вземано направо от пода. Поне с глината така не се получава, а трябва предварително да се подготви добре, за да има еднородна гъстота. Мисля, че е рисувано с набор от четки, като смятам, че линиите са правени основно с кръгла четка с къс и твърд косъм. Някой детайли са доста фини и са изисквали малки четки, за разлика от други, където е трябвало да се покриват големи плътни площи.
Не са правени с пръст, този процес е просто неуправляем, а магурските рисунки съдържат точни математически пропорции, за което е потребна прецизност. Дори мисля, че преди нанасянето на баграта, стената е била разчертавана с линии, пергени и остри предмети.
Нашата наука не се е сетила да направи такъв опит, за да търси отговор на въпроса как са правени рисунките. Това е много основен въпрос. Общо материалите за опита струват около 10 лева, за което не е нужно специално финансиране още повече, че почти всичките остават и човек после може да ги позлва за друго. Не е проблемът в парите, аз съм изследвал всичко дотук, без да ми дава някой пари и едва ли съм разходвал по въпроса повече от 1 000 лева за 5 години.
Винаги има някое просто решение, което дава отговори. В крайна сметка, как може някой да твърди, че е провеждал изследвания върху рисунките, без да е изследвал как са рисувани. Това е най-основният от всички въпроси и той дава много знания за останалите въпроси.
Могат да се проверят и други неща, но досега не съм се сетил да го направя. Едното е да се видят посоките на рисуване и това е много лесно. Грапавините задържат багрило, ако се рисува срещу тях, или биват прескачани, ако се рисува наобратно. Така може да се определи има ли някаква доминация в посоката на рисуване - отгоре надолу, отляво надясно или наобратно. От това може да се направят много изводи, като единият е дали е рисувал един човек или повече, а също и в каква последователност се правят отделните детайли на рисунките. Може да се каже дали "художникът" е бил левак или не. Работещият с дясна ръка се чувства по-комфортно и рисува по-уверено, когато замахва отляво надясно, т.е. отвътре навън. В обратната посока следва да е по-удобно на левака. Това може лесно да се провери още повече, че в следващите години ще предлагаме такава туристическа атракция - рисуване на магурски фигури чърху каменни плочи. Там ще наблюдавам кой как рисува. Като се отнесе това към нанасянето на багрилото по грапавините, много неща ще станат ясни.
Ако се чудите къде да отидете тази година, не пропускайте Белоградчик. Благодарение на работата ми сега Белоградчишките скали вече не са само едно имагинерно понятие, ами се състоят от конкретни места и обекти, които са достатъчни за поне 5 дни обиколки. Посетете ги сами с помощта на Езотеричната карта на Белоградчишките скали, от която можете да си направите файл за gps, или пък се обърнете към мен за съдействие. Моите Белоградчишки турове през 2017 година.
Кирил Кирилов
.
Много приятно беше да се рисува така. Усещането беше много естествено, обаче се показаха много проблеми на тоя подход. Първо, глината се разбягва встрани под натиска на пръста и в средата рисунъкът е най-фин, отстрани е най-дебел, което не се наблюдава при магурските рисунки. След това, при рисуване с пръст, рисунките се получават разкривени, защото не може да се предвиди къде ще се нанесе багрилото. Причината за това е, че глината се разходва неравномерно от пръста и следващия участък рисува на съвсем неочаквано място. Ако се направи опит да се мине втори и трети път, за да се оправят несъвършенствата, положението става още по-лошо, защото към предните несъвършенства се добавят нови. Остават и надлъжни следи от извивките на пръстите и от отпечатъците. Такива неща при рисунките от Магура няма. Рисунките, направени с пръст, по никакъв начин не приличат на магурските.
След това опитах същото, но с четка. Ето какво се получи:
Това вече много прилича на рисунките от Магура. Рисунъкът се управлява лесно и става равномерен. След това лесно се добавят нови пластове. При мен проблемът беше, че рисувах с плоска четка, което при извивките дава големи разлики в ширината на рисунъка.
Накрая намазах няколко листа с гипс, за да създам подобие на стените на пещерата. Рисувах върху гипса с четка. Ето какво се получи:
Този резултат максилано се приближава до действителните рисунки от Магура. Накрая остава да се уточни гъстотата на сместа, както и броя нанасяния. Мисля, че в Магура са ползвали доста гъсто гуано, което предварително е било подготвяно, а не е вземано направо от пода. Поне с глината така не се получава, а трябва предварително да се подготви добре, за да има еднородна гъстота. Мисля, че е рисувано с набор от четки, като смятам, че линиите са правени основно с кръгла четка с къс и твърд косъм. Някой детайли са доста фини и са изисквали малки четки, за разлика от други, където е трябвало да се покриват големи плътни площи.
Не са правени с пръст, този процес е просто неуправляем, а магурските рисунки съдържат точни математически пропорции, за което е потребна прецизност. Дори мисля, че преди нанасянето на баграта, стената е била разчертавана с линии, пергени и остри предмети.
Нашата наука не се е сетила да направи такъв опит, за да търси отговор на въпроса как са правени рисунките. Това е много основен въпрос. Общо материалите за опита струват около 10 лева, за което не е нужно специално финансиране още повече, че почти всичките остават и човек после може да ги позлва за друго. Не е проблемът в парите, аз съм изследвал всичко дотук, без да ми дава някой пари и едва ли съм разходвал по въпроса повече от 1 000 лева за 5 години.
Винаги има някое просто решение, което дава отговори. В крайна сметка, как може някой да твърди, че е провеждал изследвания върху рисунките, без да е изследвал как са рисувани. Това е най-основният от всички въпроси и той дава много знания за останалите въпроси.
Могат да се проверят и други неща, но досега не съм се сетил да го направя. Едното е да се видят посоките на рисуване и това е много лесно. Грапавините задържат багрило, ако се рисува срещу тях, или биват прескачани, ако се рисува наобратно. Така може да се определи има ли някаква доминация в посоката на рисуване - отгоре надолу, отляво надясно или наобратно. От това може да се направят много изводи, като единият е дали е рисувал един човек или повече, а също и в каква последователност се правят отделните детайли на рисунките. Може да се каже дали "художникът" е бил левак или не. Работещият с дясна ръка се чувства по-комфортно и рисува по-уверено, когато замахва отляво надясно, т.е. отвътре навън. В обратната посока следва да е по-удобно на левака. Това може лесно да се провери още повече, че в следващите години ще предлагаме такава туристическа атракция - рисуване на магурски фигури чърху каменни плочи. Там ще наблюдавам кой как рисува. Като се отнесе това към нанасянето на багрилото по грапавините, много неща ще станат ясни.
Ако се чудите къде да отидете тази година, не пропускайте Белоградчик. Благодарение на работата ми сега Белоградчишките скали вече не са само едно имагинерно понятие, ами се състоят от конкретни места и обекти, които са достатъчни за поне 5 дни обиколки. Посетете ги сами с помощта на Езотеричната карта на Белоградчишките скали, от която можете да си направите файл за gps, или пък се обърнете към мен за съдействие. Моите Белоградчишки турове през 2017 година.
Кирил Кирилов
.
Следващ постинг
Предишен постинг
tazi nova atraktsia.v etara ne mojah da ostana za glineno izdelie,no za magurska risunka shte ostana ,a ako sam s vnuchkata I neia shte nakaram.tia e levachka I e samo na 9 godini.natiskat ia da raboti s diasnata I pishe s neia,no az I shushna da praktikuva I s liavata taka che vse oshte ne e pohaben levak kato men:)
цитирайНека си работи с лявата, не трябва всички да сме еднакви.
Тази атракция няма да се предлага масово, а само на гостите на почивния комплекс Стакевските къщи. Така че, те със сигурност ще останат за нея, защото ще почиват в комплекса :) Също се включват разходки сред най-особените скали и места, беседи, включително магурски беседи всяка вечер и много други неща :)
цитирайТази атракция няма да се предлага масово, а само на гостите на почивния комплекс Стакевските къщи. Така че, те със сигурност ще останат за нея, защото ще почиват в комплекса :) Също се включват разходки сред най-особените скали и места, беседи, включително магурски беседи всяка вечер и много други неща :)
Кико, я виж и тия неща в духа на магурството, може да се изненадаш и да са от полза:
http://rock-cut.thracians.org/bg/s_m_bajlovo.php
http://rock-cut.thracians.org/bg/s_g_show.php?name=%C1%E0%E9%EB%EE%E2%EE&g=../gallery/bajlovo
Вярвам, че нещо голямо ще изплува чрез теб!
цитирайhttp://rock-cut.thracians.org/bg/s_m_bajlovo.php
http://rock-cut.thracians.org/bg/s_g_show.php?name=%C1%E0%E9%EB%EE%E2%EE&g=../gallery/bajlovo
Вярвам, че нещо голямо ще изплува чрез теб!
Това в Байлово си е дело отново на магурската култура.
цитирайТърсене