Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.11.2019 09:22 - Защо ром, а не циганин?
Автор: kabulivarna5 Категория: История   
Прочетен: 2145 Коментари: 13 Гласове:
0

Последна промяна: 10.11.2019 09:31

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 НА ТЕЛЕВИЗИОННИТЕ СПЕЦИАЛИСТИ ПО РОМОЛОГИЯ

-------------
Защо ром, а не циганин?

Преди да заговорим за циганите трябва да си отговорим на въпроса защо те държат да се обръщат към тях с ром (ед.ч.) и рома (мн.ч.) след като почти в цяла Европа ги наричат цигани.Това обяснение може да се намери както в техния език, така и в историята - от древността, та до наши дни.
Едва ли можем да си представим колко е стар етонима ром, превърнал се в Европа в екзонима циганин.
Та той е на невъобразимата възраст от над три хиляди години, и все с едно и същото си значение: човек - ром.
Според някои автори циганският език се е разделил на два основни клона - Б(Х)йн и П(Х)йн . Това - според мен - става под натиска на арменски език, който е повлиял не само на лексиката, но и на произношението. Многогодишият контакт с него видоизменя звучната бх от санскрит в пх в романес. Може да се предположи и нещо друго: името на придихателната ПХ в източния вариант на арменски е бен, а в западният вариант е пен.
Навлизайки в земите на Северна Месопотамия и насочвайки се към източните граници на Византийската империя, към края на Х и началото на ХІ век говорещите Б(Х)йн диалекти домб останали в Средния Изток и поели на юг, към Сирия, Палестина, Египет, а говорещите П(Х)йн диалекти ломб - Византийската империя (островна Гърция, Балкански полуостров), когато вече Западна Армения е била включена в нея, което още повече улеснило тяхното предвижване, тъй като не се пресичали държавни граници.
Нападенията на селджуците и разгрома на византийската армия през 1071 г. при Манзикерт довежда до нова голяма вълна от миграция на циганите към Константинопол, Балкански полуостров и Европа.
Предполагам, че част от циганите са преминали през Кавказ, посока север, а от там днешните земи на черноморието, Украйна, Русия.
Въпросът е: Защо руми? Според Ярослав Кеслер(“Циганите като средновековен двигател на прогреса”) домб е производно от думаки (дом, къща).
Най-старото известно споменаване на домби, с церебралната Д, което е етимологично преплетено с наименованието рома (домби - като член на племето, а след това домби - като каста) се среща в астрологическия текст на “Бхратасамита”, чийто автор е Варамихира (около 505 - 587 сл. Хр.) (1). Тъй като били поклонници на бога Слънце, същите имали познания по астрономия и астрология. Разбира се, че астрологията е имала по-широко приложение от днес, тъй като чрез нея е трябвало да се обяснят различните физически закономерности. За домбите се казва, че са били скитащи музиканти. Авторът набляга на факта, че същите са били част от обществото на тогавашна Индия. (Romano džaniben, nilaj 2007).
Други извеждат самоназоваването от името на бог Рама. Аз не споделям това обяснение за произхода на ром. Като “божествено” може да бъде цитирано другото самоназоваване мануш (ед.ч.) - НАПРАВЕН ОТ ГЛИНА (като Адам), (мануша - мн.ч), който в превод означава също “човек” (“хора” - мн.ч), отнесено към бог Ману от божествения пантеон на индусите. Още повече че етонима мануши е възприет от цигани, живеещи в Западна Европа, които не се възприемат за ромба
Цигатните се самоназовават рома и за тях не съществува народ “цигани”, поради простата причина, че такова народностно определение, отнасящо се до тях, в езика им липсва, въпреки че има подат-ки за неговото съществуване още от времето на шумерската цивилизация (2).
След 1989 г., когато самоназоваващото се име на циганите рома измести цигани, произлизащо според циганолозите от гръцки и означаващо недокосваеми (ехо от кастовата система на Индия), което според мен е някаква измислица, за улеснение за намиране решение на задачата. Колцина взимат под внимание глагола "ганосвам", който на гръцки означава "калайдисвам"? Това, да упражняваш занаят, при който си в постоянен контакт с хората и да те вземат за "недокосваем" е абсурд, граничещ с пълна глупост.
Едва ли шаблона ни кара да разгадаем произхода и смисъла на името рум, с който циганинът определя сам себе си. И защо само част от европейските цигани го употребяват като идентифициращо?.
Наименованието Византия е употребено от германския историк Йеронимус Волф през 1557 г. в историческата творба, отнасяща се за Източната Римска империя - “Corpus Historiae Bizantinae”. Жителите на империята я наричали Basileia ton Rhomanion (βασιλεια τον Ρομαιον на гръцки; Василея тон Ромеон), а себе си ромеи (romans, rhomaios. Латинското название на Римската империя е Imperium Romanorum или само Романия.
Да, но защо Романия и как да се разшифрова името и втъкания смисъл в него?
Египетската държава възниква три хиляди години пр. Хр. На базата на обединяването на самостоятелно съществуващите две египетски царства - Горен (Южен) и Долен (Северен) Египет се образува единната египетска държава. Въпреки че липсва доказателствен материал за това, немският египтолог Курт Зете изгражда тази хипотеза, изождайки от короната на владетеля, съставена от две корони и от други факти.
Днешен Рим (латински и италиански - Roma; латинска транскрипция - Ruma; гръцки - Ρωμη) според историческата легенда е основан от двамата братя Ромул и Рем на 21 април 753 г. пр. Хр.
След близо три хилядолетия съществуване Египет бил покорен от Александър Македонски през 332 г. пр. Хр., а от 30-та година след Хр. бил включен като провинция в състава на Римската империя. Завладяването му окончателно отворило вратите за излизането на египетската култура от затвореното пространство между Нил и пустините, за да окаже влияние върху Рим и Византия - след 395 г. (ТеодосийІ), като способствала за изграждането и на европейската култура. Това е така, защото много преди основаването на Вечния град и почти до края на първото хилядолетие пр. Хр. образованите хора на тогавашния свят са се обучавали в Египет, запознавайки се и попивайки неговата култура и държавна организация. И станало така, че Египет завладял духовно своите покорители. Не напразно Платон в “Тимей” казва: “Мъдростта на Египет е като приказка за гърците, които се чувстваха като деца в сравнение с тази древна раса”.
Талес - 625/24 - 547/46 - живее около 10 години в Египет през младостта си и е имал много добри познания по египетска митология, астрономия и математика.
Питагор (570 - 495 пр. Хр.) - повече от живота му е преминал в Египет и в неговата философия се чувства влиянието на египетския светоглед.
Демокрит (460 - 380 пр. Хр.) - същият не отрича влиянието на египетската философска мисъл над него.
Платон (427 - 345 пр. Хр.) живее 20 години в Египет и се обучава при жреците на Мемфис.
Евклид (ІV - ІІІ в. пр. Хр.) - бащата на геометрията е живял в Александрия по време на управлението на Птолемей І (323 - 283 пр. Хр.).
Аполоний Рудоски (295 - 215 пр. Хр.) - граматик и епически поет, живял около 30 години в Александрия).
Архимед (287 - 212 пр. Хр.) - математик, астроном, философ, физик, инженер, е живял 10 години в Александрия и не е прекъсвал връзките си с египетските математици.
Ератостен (276 - 194 пр. Хр.) - математик, географ и астроном, живял 25 години в Александрия.
Аристарх (217 - 145) - граматик, критик, отличен познавач на творчеството на Омир, библиотекар в Александрийската библиотека.
Ето как Египет е влиял на културата, образованието и мисълта на тогавашна Европа в продължение на над 500 години.
Днешното име Египет е от старогръцки произход, а самите египтяни наричали себе си роме - хура.Херодот, приет за Баща на историята, живял от 484 до 425 г. пр. Хр., в своята “История” пише: “Всяка от тези колосални статуи - казвали египетските жреци - е пи-ромис”. В превод на езика на елините означава “прекрасен и благороден човек”. Твърдението на древногръцкия историк се потвърждава и от коптски текстове, в които намираме думата “рум” със значението на човек или мъж.
Според мен Египет е дал името на един от основателите на Рим, а именно на Ромул, което означава “прекрасен и благороден човек”, а в случая и голям, велик военачалник. През 2007 г. бе открита пещерата, намираща се на хълма Палатино, в която вълчицата е кърмила легендарните близнаци, заченати от бога на войната Марс и родени от весталката Рея Силвия. Митът за божественото зачатие е широко разпространен в древния свят и се е възприема, че всяка царстваща личност е божествена. Според мен мита за божествеността на царстващия е привнесен от Египет, тъй като фараонът се е смятал по право за дете на бога, от което следва, че самия той е бог. Та божествената същност на императора на Япония Хирохито (1901 - 1989) отпада в края на 50-те години на ХХ век!
Македонското владичество над Египет е в периода 332 - 30 г. пр. Хр. като от 305 до 30 г. пр. Хр. Птолемеите са на власт до самоубийството на Клеопатра VІІ (управлява 51 -30). До 395 г. следва римското владичество, заменено от византийски период на владение до 640 година. В продължение
на столетия се е получавало преплитане на египетска и средиземноморска (европейска) култура, в която са се възприемали двустранно понятия за имена, личности и явления. (“Папирусът не расте на скала” - превод от египетски Сергей Игнатов, Народна култура, С., 1987.)
Само няколко десетилетия след приключването на византийския период на владение на Египет, през VІІІ в. циганите навлизат в азиатските владения на Византийската империя. Персийският летописец Мохамед ибн Джарир ал Табари (838 - 923) съобщава през 855 г. за голямо количество народ от племето джати, пленено по време на византийските нападения над Сирия. Именно наследниците им са се пръснали из Египет, Северна Африка (Х в.) и из Европа. Те отнесли спомена за произхода си от ромейската империя, която пък взела наименованието си от египетското роме - т.е държава (империя) на “великите, прекрасните и благородни хора”.
И така, циганите се самоназовали ромб. Това самоназоваване получило силата на генетична незаменимост. Въпреки че значението му е забравено, то си остава като код за произход от Източната Римска империя - Византия, където другостта им станала явна и забележима сред гърци и славяни.
Наименованието ромб получило известност в Европа по време завладяването на Византия от турците, което е продължителен период от време и завършило през 1453 г.(3). Разпръсквайки се из Европа, чрез наименованието си те посочвали мястото на своя произход и от къде са тръгнали да се разселват - от РОМАния и затова са РОМа. А наименованието на Римската империя Романия е известно в целия тогавашен свят. Срещаме го и в научните трудове на индусите от него време, като доказателство за активен допир между учените на двата свята. Например Варахимира се предполага че е повлиян от Библията, и по-точно от “Послание към римляните” на апостол Павел, написано между 56 - 58 г. сл. Хр., както и неговото учение. Варамихира (дава следните заглавия: “Ромака сидханта”, за “Послание към римляните” и “Паулиса сидханта” (4) - за ученито на Павел. РОМака са римляните, а Паулиса е Павел.
Прехвърляйки се в края на ХХ век този феномен на самоопределяне се забелязва отново. След като комунистическата система на управление рухна и гражданите на комунистическите държави заляха Западна Европа със своите миграционни потоци, те се самоопределят гражданствено с наименованието на страната, от която произхождат, независимо от етническия си произход - всички от България са българи; от Румъния - румънци и т.н.
Циганите се докосват много рано до християнството защото в Египет от допира си със скитащите копти(5) те усвояват раннохристиянски догми. При циганите в Турция съществува спомен за техния хилядолетен престой в Египет.
1 - Варамихира - автор на трактата “Панчасидхантика”) - пет астрономически канона.
2 - Две тези за името циганин:
І - Според тази теза за циганите се споменава още в шумерските текстове отпреди 4 000 години, където ги наричат цагас. Проличава, че те са отпаднали по някакви причини от социалните структури на тогавашното общество, понеже са си изгубили земята. Шумерите, акадите и хуритите са почти изцяло земеделци. Интересното е, че кражбата на коне от цагас е такъв значим факт, че се отбелязва в документите, както и певческото им умение - владетел на хетите е канил певици за откриването на храм.
По време на Персийската империя борбата против скитничеството била целенасочена, понеже е бил необходим контрол над движението на населението. В резултат на тази борба срещаме цагас в елинистичното пространство, но вече като атцинганос.
ІІ - Ци/н/ган или по-точно ци/н/хан е наименование на етнос, известна повече от 2 200 години, и е споменато като такова в старинната китайска хроника Бей Ши. Още оттогава циганин се приема за наименование на представител на народ със специфичен начин на живот.Империята Цин била заменена от империята Хан (206 г. пр. Хр. - 220 г. сл. Хр.) Не е ясно защо авторът на тази теза - доц. Д-р Петър Иванов - превръща наименованията в общо наименование на етнос и защо наслагва близкото звучене на полученото име с циганин.След като изходим от факта, че движението на народи е било в основата на зараждането на култури и държави, прозирам едно желание на авторите на тезите за разгадаването на наименованието циганин, всяка гласова близост с него да се приеме за вярна. Какво ще кажем тогава за словенец и словак? Още повече, че Чехословакия е била Ческословенска, като обединена.
3. Константинопол (Цариград) е превзет от турците от султан Мехмед ІІ през 1453 г., 29 май, вторник.
4. Прави впечатление двойната употреба на думата сидханта в заглавията, която може да се преведе в приблизителен смисъл на говорене (проповеди); учение (нравствено и религиозно); послание (отправено към съзнанието на слушателите). Думата учение в днешния говорим език на циганите (ромите) романйс е сикхипй. Забелязва се една фонетична близост между древното сидханта c днешното сикхипй.
5. Копти - смята се, че са преки потомци на древните египтяни, коренно доислямско (неарабско) население на Египет, което е около осем милиона; изповядват древноизточно християнство. Между изписването на коптската азбука и кирилицата има много голяма близост.
-----------------------
Димитър Атанасов - Кабули




Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

1. barin - Здравей, Кабули. Според мен жур...
10.11.2019 21:17
Здравей, Кабули. Според мен журналистите грешат, като казват ром, вместо циганин. Ти пишеш, че са се разклонили и са различни- така е. Те се заселват по различни места и започват да се отдалечават една от друга групи.
Поздрави!
цитирай
2. kirk - Категорично измислени тези са това
11.11.2019 01:37
Категорично измислени тези са това, че циганите са имали връзки с арменците и арменският език им е повлиял върху техните диалекти. Ние - арменците имаме доста подробна история, в която споменаваме всички етноси, които сме срещали. Етнонимът с който сме обозначили циганите е "кънчу" и той е обяснен като синоним на гръцкото византийско "атенки", с което пък гърците са наричали циганите. За първи път те се споменати в хроника от времето на имп. Алекси I Комнин, което съвпада и с други синхронни сведения зао тяхната поява в Мала Азия. Какви 3 000 години, какви пет лева, бе човек??? Циганите са сингали от едноименната област от Индия! Не е вярно, че всички цигани искали да бъдат наричани роми. От Босфора на изток те се наричат ломи, а всъщност нямат един общоприет етноним. така, че драскай си на спокойствие и фантазирай колкото си искаш!!!
цитирай
3. kabulivarna5 - Кирик
11.11.2019 19:50
Аз се възхищавам от историята на Армения и това, че арменския народ е дал именити личности на историята, но защо единици от вас са с ужасяващо самочувствие - палета със силата на слон. Прегледах ти коментарите и разбрах, че псуваш перфектно на турски, като че да ти е майчин език или що? Абсолютен циник, а зад цинизма се крият лапнишараните в живота. Ако книгите които съм писал са за теб драскане, значи че си напълно задраскан в главата. нещо като еди друг арменец, с псевдонима Димитър.
цитирай
4. kirk - Точно така - позна!!!
13.11.2019 13:53
Точно така - позна, турският език беше моят домашен език - по-често употребяван отколкото арменският, но "майчин език" е термин, въведен от държавната администрация и обозначава в моя случай арменския. Говоря, ползвам перфектен цариградски старотурски език, от който се възхищават българските турци и турскоговорящите цигани, които ти така упорито се стремиш да избягваш да споменеш. Когато пишеш за единици от моята нация, а не народ - отбелязвай си ги тези работи!!! - сигурно имаш пред вид мен! Този Димитър, за когото говориш, е наша национална гордост, а и самият аз имам с какво да се гордея - има само 300 души например на тая планета с такова финансово състояние. Днес пристигнах от Сидни, Австралия в Сингапур, който е една от предполагаемите прародини на сингалите-цигани, колкото и да не ти харесва този факт. Те се разселват през ранното средновекие и няма никакъв шанс, а и смисъл да им приписваш по-древна напр. 3000-на история. За книгите ти нищо не съм споменавал - имам впечатления само и единствено от публикациите ти тук в блога, а ти можеш да ме намериш във ФБ и да отвориш страницата Арм.-бълг.култ.-инф. офис и да се запознаеш по-подробно с моите и на брат ми постижения. Сега ще си ги мерим ли или ще общуваме като цивилизовани хора?! Относно езиците - ползвам и малко цигански, но рядко и освен двата арменски езика поназнайвам английски, руски, всички славянски езици, малко френски, латински и гръцки. Ние с теб като си отидем от този свят познай какво ще казват за времето в което сме живели - че сме живели по времето на К.К., когото така упорито наричаш Д. Аз се държа цинично само с хора, които го заслужават помни!!! Избягвай големи обобщения от малки и малозначими факти. Бъди здрав!
цитирай
5. radostinalassa - Майчиният език , който използваме до 7 годишна възраст...
17.11.2019 09:50
дели хората на такива с източен мозък, които стават за откриватели ,учени и тякива съответно със западен мозък, които стават за потребители и хитреци.
цитирай
6. kirk - Ако ви е възможно, не се намесвайте
17.11.2019 12:12
Ако ви е възможно, не се намесвайте в чужд диалог с неумни изказвания, вметки и поправки, РадостинаВгъза, защото от нищо не разбирате, нямате системна подготовка, нямате научна методология и нищичко не сте постигнали, само се самозаблуждавате и сама се величаете... Няма да правя анализ, разбор на изказването ви, но "ко рече тая, ма"??? Явно сама си говорите, сама се разбирате и това е солипсизъм!!! Ако сте прочела някъде това велико съждение, значи е сътворено от индивид с точно толкова разум, колкото е вашият - на аграрфашистите татароиди, които от началото на 80-те се самотурцизираха и самоциганизираха!!! Аз намесвам ли се в твоите разгорещени полемики с други? Между впрочем - иди на мамолог, профилактично...!
цитирай
7. kirk - Драги, kabulivarna5...
17.11.2019 12:30
Драги, kabulivarna5, как изобщо е възможно да работиш в областта на съпоставителната граматика, когато пишеш такива неща като това: "Според някои автори циганският език се е разделил на два основни клона - Б(Х)йн и П(Х)йн . Това - според мен - става под натиска на арменски език, който е повлиял не само на лексиката, но и на произношението. Многогодишият контакт с него видоизменя звучната бх от санскрит в пх в романес. Може да се предположи и нещо друго: името на придихателната ПХ в източния вариант на арменски е бен, а в западният вариант е пен."
Научи се да използваш съвременни граматически термини и разбери, че нито "Б" нито "П" са придихателни. Обратно - има придихание следхождащо фрикативно П, К и други в общата лингвистика и такива фонеми и букви има и в арменския език. "Законът за придвижването на съгласните в староарменския език" не ти е ясен, затова недей да коментираш по темата. Той се изразява в озвучаване на беззвучните съгласни в определени позиции и в обеззвучаване на звучните съгласни. Разликата между посочените от теб фонеми е по признака "звучност-беззвучност", а не по придиханието каквото нито една от двете няма!!! В иранските езици въпросният закон също е проведен по същото време, но се разглежда като варваризация и опростяване малко преди нахлуването на арабите, вследствие на което ариите загубват исконната си фонетика окончателно и днес тя може да види и прочете само в санскрит. В ромските диалекти обаче тя устойчиво съхранява отделни свои черти и елементи, но сред западната диаспора тя е силно опростена и почти напълно липсват фрикативни съгласни напр. ДЖХ, ЧХ... тотално!!!
цитирай
8. kirk - Да, пропуснах да спомена
17.11.2019 12:37
Да, пропуснах да спомена, че законът за придвижването на съгласните в арменския език не засяга фрикативните съгласни - ПХ, отбелязвано с буквата, чието название е пюр/пхюр и КХ, чието название е ке/кхе, нито фрикативното "Л"...!!! Относно етимологията на вашето пур от нашето пор, виж публикацията на личната ми страница, която всъщност е пирон в ковчега на твоята псевдохипотеза!
цитирай
9. kirk - Циганите преминали през Кавказ???
18.11.2019 04:18
Не, ти просто искаш да ме умориш от смях!!! Отказвам се прочее повече да те съветвам - без системно образование по някоя от науките: лингвистика, история и география, можеш само да разказваш смешни приказки. Западна Армения била включена във Византия??? Защо не разгледаш картите - византийската провинция Иверия граничеща с грузинска Иверия е изцяло в Източна Армения, а Югозападна Армения е запазвала автономност чак до XIV в. вкл. - т.нар. Киликийско арменско кралство. Коя точно е тази Западна Армения която е била византийска?! Хайде, стига с тия майтапи! Чао!!!
цитирай
10. bojil - Отговорът е прост: защото са ...
21.11.2019 04:13
Отговорът е прост: защото са мангали!
цитирай
11. bojil - Мингите не са народ а група от нар...
21.11.2019 04:18
Мингите не са народ а група от народи,които са твърде различни помежду си. Едните са с произход от египетските роби (да- от робите а не от фараоните!) а другите: от най-низшата и презряна каста в Индия! Към тях по пътя им се присъединили доста отпадъци от други народи (включително турци, татари, власи, руснаци, печенези и пр.) и единственото,с което могат да се гордеят е това,че имат доста близко роднинство с гърците а чрез тях- и с английското кралско семейство. Имиджът на гърците обаче не е никак ласкав- те са потомствени крадци, присвоители на чуждото и тотални изопачители на всичко до което се допрат,класни паразити и прословути мързеливци,лежяци и тунеядци. Да си роднина с тях според мене е срамно: аз не бих искал да съм им роднина по никакъв начин,но за хора като тебе това очевидно е гордост!
цитирай
12. kirk - Категорично отхвърлям подобни внушения като тези на bojil
23.11.2019 10:45
И дори ми изглежда твърде нелогично, след като българите асимилираха толкова много цигани и не са се спирали. Следователно описва българите! Възродителният процес продължава...
цитирай
13. shtaparov - И дори ми изглежда...
28.11.2019 22:58
kirk написа:
И дори ми изглежда твърде нелогично, след като българите асимилираха толкова много цигани и не са се спирали. Следователно описва българите! Възродителният процес продължава...

Аз пък съм на мнение,че кърк е къркан понтийски гърк т.е.грък,който се преструва на арменец и се срамува от истинския си облик, който нашият приятел Божил така добре е разкрил! Днес на какво си,кърко- на узо,на ракия? Ха наздраве- на кръв да ти стане, бантустане! :) Хората се чудят защо обичаш да коментираш именно тук,а ти просто си посещавал своя роднина- не се срамувай от това човече а се гордей- постъпката ти е похвална! :))
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kabulivarna5
Категория: История
Прочетен: 116878
Постинги: 128
Коментари: 90
Гласове: 121
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031