Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.03.2012 21:39 - Обяснителна записка относно някои служби от Зографския манастир
Автор: rizar Категория: История   
Прочетен: 3603 Коментари: 5 Гласове:
5

Последна промяна: 29.03.2012 23:13

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
КОЙ, КЪДЕ, КОГА , КАКВО КРАДЕ , КАК И ЗАЩО ???

Обяснителна записка относно някои служби от Зографския манастир

1)    Служба за Св. Йоан-Владимир (22 май)

Старопечатна  от 1802,
Напечатана във Венеция; преведена от гръцки (най-вероятно от Мосхополските  издания?) в Хилендарският манастир. С допълнение стихове за светеца от мон. Викентий Ракич (+1818) и житие.  
(Заб. Има късен препис на ръкописна службата в съборния храм. Най-вероятно е препис от цит. изд. , не съм още проверил и сравнявал.).


2) Служба за Св. Михаил воин (от Потука) (22 ноември)

-Ръкописи: Зогр. 54 (Драганов миней) на л. 74б - 76а.
            РНБ, F.п.І. 72.
            м-р. Св.Екатерина - Синай - Sin25.
- Издания: Иванова, Кл. Неизвестни служби на Иван Рилски и Михаил Воин. Известия на института по български език - БАН. т.22, 1973. с. 211-236. (по Sin25 и разночетения).
         Кожухаров, Ст. Българската литература и книжнина през ХІІІ в. С., 1987, с.235 (превод от Драгановия миней).

Текста в Драгановия миней е сравнително добре запазен. Копия от ръкописа се получават за сега само с разрешение на манастирския събор или библиотекаря и някой от главните епитропи зависи от целта, за която ще се използва. Публикацията на Кл.Иванова е сравнително достъпна (в големите окръжни и университетски библиотеки) и по лесна за използване.

3) Служба за Св. цар Петър Български (30 януари)

-Ръкописи: Зогр. 54 (Драганов миней) на л.150а.
                    БНБ: Белград 434.
-Издания: Иванов, Й. Български старини из Македония. С., 1931.
                 стр. 387 - 393; и двата преписа в ръкописите.
           Кожухаров, Ст. Проблеми на старобългарската поезия. С., 2004.
          стр. 75-80.

В Зографския манастир сега се намира само една страница от службата (края на канона). Другите части от службата се водят взети от руския пътешественик Григорович (ок. средата на ХІХв.). След като публикува текста на службата през 1852 г.
точно тези листи изчезват! Останалите два листа са от друга част на ръкописа.
Текста на службата е възстановен, разчетен и публикуван от Й.Иванов и Ст.Кожухаров.





Гласувай:
5



1. raders - Много странно заглавие има този ...
29.03.2012 21:53
Много странно заглавие има този текст
цитирай
2. rizar - Извинявам се ,
29.03.2012 22:00
копнал съм погрешно едно друго заглавие
цитирай
3. marknatan - уеле уеле имало на два листа у ...
30.03.2012 22:25

уеле уеле
имало на два листа у православно рушняшката им църква писано за Цар ПЕтър и они им го украли в 1852 г и им падменили индентитето

е кво са възродили тугава бе глупчо

на еина кънига ли правослабните скотове са запаментали славното си хистори

уеле уеле украли им историята на незавсисимите русняшко праволсавните скотове в 1852 година и падменили царот Им

да него бъркат василесва с неяпризнатия архонт

та Петър бил признат т византийците

за него колко листа има у православно скотските къниги
цитирай
4. rizar - Натане, брате во Христе
31.03.2012 00:25
включваш ли, че каквото не са успели да изгорят пагърчените тураки са дошли едни самоеди от финия и довършили делото на трътльовците.
цитирай
5. iliyanv - Уви Рицарю,
07.11.2018 10:34
Текстът е публикуван и частично възстановен, но НЕ Е РАЗЧЕТЕН от "академик" Ибан ов.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: rizar
Категория: История
Прочетен: 1074537
Постинги: 163
Коментари: 1630
Гласове: 913
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031